Yogyakarta Trip 2020

Dag 1:
De wekker loopt af om 07:00 omdat de trein vanuit Malang richting Yogyakarta vertrekt rond half 9. Deze treinreis zou een uur of 8 in beslag nemen. We reizen tenslotte ruim 450 kilometer. Kosten? Zo’n 500.000 IDR, omgerekend ongeveer €33,50. En ja, dit is de prijs van een retourticket, prima deal al zeg ik het zelf. Onderweg zie je het prachtige landschap van Java; eindeloos veel rijstvelden, dicht beboste gebieden en hier en daar een dorpje of stadje. Rond een uur of 16:00 zijn we dan aangekomen op het station van Yogyakarta. Nu gaan we op weg naar onze Airbnb wat ons per persoon ongeveer €25 kost voor 3 nachten. Ons ‘’Haifa Huis’’ ziet er prima uit… hier houd ik het wel een aantal dagen uit. Als we eenmaal uitgepakt hebben gaan we op pad richting de Malioboro Street. Dit is de hoofdstraat van de stad met allerlei winkelcentra, restaurants en straatkunst. Omdat het vrijdag is (gebedsdag voor moslims), is de winkelstraat afgesloten voor auto’s, motors en bussen. Enkel voetgangers, fietsers en paardentaxi’s mogen door. Daarnaast is het een cultuur festijn in de straat. Al gauw spreekt een Indonesiër ons aan, hij kon ons naar een mooie plek brengen waar er een kunstexpositie gaande was. Eenmaal aangekomen bij de kunsthal, werden we verwelkomt met zelfgemaakte jasmijnthee en een brede glimlach van de kunstdocent. Uiteraard waren we hier heen gebracht omdat we ‘’rijke’’ toeristen zijn die wellicht een flinke cent neer zouden willen leggen voor wat plaatselijke kunst. Voor mij toch net te duur, helaas… Na het kunstuitstapje zijn we vervolgens gaan eten bij Tan Wah, een restaurantketen in Indonesië. Na het avondeten zijn we teruggegaan naar de drukke stad. Het culturele festijn was nog zeker niet afgelopen. We kwamen allerlei traditionele dansgroepen en kunstenaars tegen. Toen we aan het einde van de straat kwamen, hebben we besloten om terug te gaan naar ons verblijf om vervolgens de rest van de trip te plannen.

Dag 2:
In de voorgaande avond hadden we dus besloten om vandaag 3 dingen te bezoeken: Serebu Batu, Imogiri Pine Forest, en een gigantische rijstplantage. Een druk programma dus we moesten weer vroeg uit de veren. Serebu Batu was onze eerste attractie van de dag. Je kunt dit bijna een soort themapark noemen waar veel lokale bewoners hun heil zoeken in de weekenden. Het was erg indrukwekkend om te zien wat men allemaal heeft gecreëerd zo te midden van alle bossen. Bijna alles was gemaakt van hout, van de huisjes tot aan de toiletten. Vanuit Serebu Batu loopt er een wandelroute dwars door de natuur die lijdt naar een geweldig mooi uitzicht over een jungle-achtige vallei. Het was een flinke hike met veel steile trappen en bruggetjes over de riviertjes. Deze wandeling van ongeveer 5 kilometer (met 35 graden) was de moeite zeker waard. Het uitzichtpunt was inderdaad indrukwekkend. Hier heb ik dan ook de nodige foto’s geschoten. Na een kleine pauze zijn we teruggegaan naar Serebu Batu, om vervolgens door te lopen naar Imogiri Pine Forest. Om hier te komen moesten we opnieuw een flinke wandeling maken met steile hellingen die je niet in Nederlandse parkeergarages tegen zult komen. Ook deze wandeling was het zeker waard. Opnieuw kwamen we uit bij een schitterend uitzicht. Voor de rest waren er nog traditionele muziek groepen bezig met wat muziek te maken. Aan het einde van het Imogiri Pine Forest begon het te stormen. Flinke onweersbuien zijn ondertussen niet nieuw voormij. Om de zoveel dagen barst de hel weer los rond een uur of 15:00. Ach ja, het heet ook niet voor niets ‘’regenseizoen’’. Vanwege het weer hebben we dus helaas onze trip naar het rijstveld moeten cancelen. We zijn toen maar begonnen met de terugkeer naar onze Airbnb; even omkleden en op naar de sushibar. Zoals als jullie misschien weten vind ik vis niet om te eten, dus heb ik maar een noedelssoepje besteld wat overigens best lekker was. Na het diner hebben we een spelletje gedaan en zijn we vroeg gaan slapen omdat de planning van morgen de kers op de taart van onze trip zou worden.

Dag 3:
Deze kers op de taart begon namelijk al om 03:00 ’s nachts. De wekker ging zo vroeg omdat onze chauffeur om 03:30 ons op kwam halen voor een dag vol avontuur. Voor de chauffeur betaalden we overigens 450.000 IDR wat omgerekend neer komt op €10 per persoon. Voor dit bedrag rijdt hij de komende 12 uur alle kanten op die jij wilt. De benzine zit zelfs in de prijs inbegrepen, opnieuw een koopje als je het mij vraagt! Maar goed, onze eerste locatie was het Borobodur tempelcomplex. Dit is de grootste Boeddhistisch tempel ter wereld. Hij is dan ook 123 meter bij 123 meter, en 9 verdiepingen hoog. We kwamen hier rond 04:30 aan om de Sunrise-Borobodur-Tour te doen. Om op het terrein te mogen, moet je eerst door een metaaldetectiepoort en word je tas volledig gecontroleerd om te voorkomen dat er illegalen spullen en drones het terrein op worden gesmokkeld. Eenmaal door de security, konden we beginnen aan het avontuur naar de heilige tempel. We zijn eigenlijk direct zo hoog mogelijk geklommen om vanaf daar de zonsopgang te bekijken. Dit was overigens een tegenvaller: het was bewolkt en mistig dus de zon hebben we niet gezien. We zagen het alleen steeds lichter worden. Desalniettemin, is het natuurlijk nog steeds een erg indrukwekkend bouwwerk en heb ik nog genoeg prachtige foto’s gemaakt (zie de foto’s van dit verslag!). Een ontbijt was onderdeel van de Sunrise Tour. Na dit overheerlijke ontbijt zijn we met onze chauffeur richting het Prambanan tempelcomplex gereden. Dit tempelcomplex is dan weer Hindoeïstisch in plaats van Boeddhistisch. De twee tempelcomplexen liggen ongeveer 1,5 uur rijden bij elkaar vandaan. Ook de Prambanan was een unieke ervaring, maar een heel stuk drukker (waarschijnlijk omdat het goedkoper is). Er waren honderden Indonesische studenten van een jaar of 14 die allemaal met ons op de foto wouden. Ook wouden ze allemaal hun Engels oefenen. Zogezegd, zo gedaan. En nu sta ik waarschijnlijk op allerlei Facebook-profielfoto’s van kinderen die ik niet ken hahah. Na het Prambanan tempelcomplex zijn we met onze chauffeur teruggereden naar Yogyakarta om vervolgens wat te eten en daarna terug te gaan naar de Airbnb. Nog even gauw een film kijken en weer vroeg het bed opzoeken, we zijn tenslotte al sinds 03:00 al druk met al het moois dat Yogyakarta te bieden heeft. Morgen zullen we weer vroeg met de trein naar huis moeten.

Dag 4:
Het wekkertje loop weer vroeg af (06:00). Om 07:30 zitten we weer in de trein naar huis. Ook nu hebben we dus nog een reisje van zo’n 8 uur voor de boeg. Voor mij geen enkel probleem met mijn lading aan gedownloade films en series. Ik heb tijdens de treinreis de film The Irishman gekeken omdat mijn vader dat een goede film vond. Nou, ik kan je zeggen dat ik het eeuwig zonde vind dat ik 3,5 uur naar die film heb zitten kijken haha. Eenmaal aangekomen op het station van Malang nog even een taxi terug naar huis en dan begint het normale studentenleven weer. Boodschappen doen, de was ophalen bij de wasserette en alle koffers uitpakken. Al met al ontzettend genoten van Yogyakarta en alles eromheen. Zeker een aanrader als je ooit in de buurt bent of van plan bent om naar Indonesië te gaan!

Ellen kraan

Mooi Mark om je ervaring zo te lezen. Prachtige plekken al gezien. Je moet er wel heeel vroeg je bed voor uit (3.00 uur) maar daar krijg je ook wel wat voor terug. En... je heb weer wat geleerd..... kijk andere films die je vader mooi vindt anders wordt het niks??? veel plezier nog mark